Dinsdag, 25 juni 2013 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu Dinsdag, 25 juni 2013 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 25 juni 2013

Door: Walter

Blijf op de hoogte en volg Walter

28 Juni 2013 | Verenigde Staten, El Portal

Dinsdag, 25 juni 2013

We staan rond zeven uur op na een te korte nacht. Even nadat we gisterenavond wilden gaan slapen kwamen de bovenburen op hun kamer. Ze hadden kleine kinderen bij zich die allang in bed hadden moeten liggen. De tv werd aangezet met een behoorlijk volume en vervolgens bleven ze uren aan één stuk steeds maar op en neer lopen door hun kamer. Als je dan bedenkt dat de verdiepingsvloer van hout is en de kamers dus supergehorig zijn dan weet je het wel. Wij konden pas in slaap vallen toen onze sociale bovenburen besloten dat het tijd was om te gaan slapen. Na één uur ‘s nachts dus pas. Gezellig! Walter had ‘s morgens om zeven uur de behoefte om uit te testen hoe hard het volume van onze tv eigenlijk kon. Maar zo zijn wij niet opgevoed, dus toch maar niet gedaan.
Buiten is het nog steeds koud en druilerig. Weinig verandering dus. We rijden met de auto naar de Mc Donalds voor het ontbijt. Dat valt een beetje tegen. In Nederland is het Mc Donalds-ontbijt een stuk beter. We krijgen een whatsappje van Hans Warmoeskerken. Hij is geslaagd. Helemaal geweldig. Goed gedaan Hans.
Rond negen uur laten we Mammoth Lakes achter ons. Het weer was hier een tegenvaller, de gezellige bar en de hot tubs zullen we echter niet vergeten.
We gaan vandaag via de Tioga pas naar Yosemite. Drie jaar geleden zijn we ook over de Tioga pas gereden en we vonden het toen zo mooi dat we in onze planning hebben opgenomen om te gaan wandelen bij Tuolumne Meadows. Dit is een hoogvlakte op de Tioga pas met open velden, vele waterstroompjes, wandelpaden en prachtige vergezichten. Bij Tuolumne Meadows aangekomen herkennen we dit prachtige beeld, maar het is koud (nog geen 10 graden) en het regent regelmatig. Dat nodigt niet uit om te wandelen. Bovendien zien we in het Visitor Center dat de temperaturen in de Yosemite Valley een stuk hoger liggen. Met enig pijn in ons hart besluiten we om de Tuolumne Meadows achter ons te laten en door te rijden naar Yosemite Valley. We hebben nog geen mijl gereden of we zien een groep herten die een klein stukje van de weg af voor ons staan te poseren. Dus toch maar even de auto uit. We maken enkele mooie foto’s en stappen dan weer de auto in. Vanuit de auto is het uitzicht echter ook fantastisch en ondanks de regen en de laaghangende bewolking genieten we van de prachtige tocht.
Als we afdalen naar de Yosemite Valley stijgt langzaam de temperatuur en het stopt met regenen. Als we bij Yosemite Village uit de auto stappen is het 19 graden. Eigenlijk best wel lekker. Uit de auto stappen valt overigens nog niet mee. In dit centrum van het park is het enorm druk en nagenoeg alle parkeerplaatsen zijn vol. We moeten zoeken naar een plekje om de auto kwijt te kunnen. Als dat gelukt is eten we eerst een kleinigheidje bij de grill en lopen dan naar het Visitor Center. We vragen om een kaart, om een korte wandeling voor vanmiddag en een flinke wandeling voor morgen. Daar wordt allemaal voor gezorgd door een vriendelijke ranger.
Bij het Visitor Center draait in de bioscoop een film over de geschiedenis en de prachtige natuur van het park. Als we die bekeken hebben volgen we het advies op van de ranger in het Visitor Center en gaan een korte wandeling maken naar de Lower Yosemite Fall. Ook hier is het enorm druk. Het is een korte, eenvoudige wandeling naar een heel mooi uitzichtpunt. Het (geasfalteerde) pad is dus gevuld met gezinnen met kinderen en bejaarden die amper meer vooruit kunnen. We breiden de korte wandeling even uit door een route te volgen door het open veld midden in de Canyon tussen de hoofdwegen van het park. Dit is een lekker rustig stukje met een prachtig uitzicht over de upper en lower Yosemite Falls. Voor we terug lopen naar de auto informeren we nog even waar we morgen de auto het beste kunnen parkeren voor de wandeling naar de Vernal en Nevada Falls.
We zoeken de auto dan weer op en gaan naar ons hotel in El Portal. Dit is een klein half uurtje rijden en we gaan vooral bergaf. We zien de temperatuur dan ook steeds omhoog gaan. Als we bij ons hotel aankomen staat de meter op 29 graden. Het is nog half bewolkt maar het is toch een wereld van verschil met gisteren.
Het motel is prachtig. De lobby is mooi en we hebben een mooie ruime kamer. Geen wifi. Straks even vragen. Eerst zwemmen. Het zwembad is behoorlijk groot en het zwemwater niet zo warm als we van de Amerikanen zijn gewend. Beetje fris zelfs. In het zonnetje warmen we echter snel weer op.
Als we onszelf na het zwemmen hebben opgefrist gaan we de avondmaaltijd gebruiken. We kunnen kiezen uit het cafetaria of het restaurant van het hotel. Buiten het hotel is er niets. Het hotel ligt volledig geïsoleerd. We kiezen voor het restaurant en het eten is er prima. Na het eten nemen we nog even een drankje aan de bar en kijken even naar het baseball. San Francisco tegen Los Angelos. Walter probeert aan Anne-Marie de spelregels uit te leggen.
Bij de receptie vragen we nog even hoe het met de wifi zit. Er is alleen wifi in de lobby en voor verbinding te maken met u $ 9 betalen. Walter vertelt de jongeman dat hij niet de bedoeling heeft om de router te kopen, maar dat hij alleen gebruik wil maken van de verbinding. Helaas zegt de jongeman, dat kost dus $ 9 per 24 uur. Daar gaan we dus niet aan beginnen.
Vreemd is het eigenlijk. In goedkope hotels is wifi bijna altijd gratis. Betaal je echter een hoge prijs voor een hotelkamer dan is een wifi verbinding vaak behoorlijk duur. Zoals nu dus.
We gaan terug naar de kamer waar Walter het verslag van de dag schrijft. Het wordt dus voorlopig niet geupload. We kijken nog even tv en gaan dan slapen. Morgen weer naar Yosemite.