Zondag, 11 juni 2017 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu Zondag, 11 juni 2017 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu

Zondag, 11 juni 2017

Door: Walter

Blijf op de hoogte en volg Walter

13 Juni 2017 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Zondag, 11 juni 2017

We hebben de wekker gezet op zes uur. We willen op tijd weg want het is nog zo’n twee uur rijden naar Yellowstone. Het is deze ochtend nog behoorlijk koud. We hebben daarom allebei een lange broek en een trui aan. Het zal vandaag ook niet veel warmer worden dan 15 graden Celsius. En veel zon zien we helaas ook niet. Maar we gaan wel heel veel mooie dingen zien.
De weg naar het park gaat over een scenic route. We genieten hier al van een heel aantrekkelijk landschap. Mooie groene bergen en prachtige vergezichten. De weg leidt ons een klein stukje door de staat Montana. Vlak voordat we Yellowstone National Park binnenrijden stoppen we in Cooke City voor een ontbijt. Cooke City is een piepklein plaatsje met twee benzinepompen, diverse hotels en restaurants en enkele winkeltjes. Woonhuizen hebben we niet gezien. Als we na het ontbijt Yellowstone inrijden maken we een stop bij het bord van Yellowstone National Park. Zoals altijd willen we daar een foto maken van ons bij het bord. We hopen dan dat er ook andere mensen zijn die van ons samen een foto willen maken. We treffen het, er staat juist een jong Chinees stel. Ze maken om de beurt een foto van elkaar. Walter vraagt of wij een foto van hen samen zullen maken. Oh ja, dat is wel fijn. Anne-Marie maakt de foto. Ze zijn helemaal blij, pakken de camera weer aan en willen in de auto stappen. Euh, mister, kunt u misschien dan ook een foto van ons maken. Oooh ja, natuurlijk, hihihi. De jongeman maakt met plezier een foto van ons. We zien in het park heel veel Aziatische mensen. We vermoeden dat het voornamelijk Chinezen zijn. Wat op valt is dat vele van hen individueel reizen. Dat zagen we voorheen eigenlijk nooit. Als we Chinezen zagen dan was het altijd gelijk een bus vol.
We hebben voor de noordoostelijke ingang van het park gekozen omdat we dan door de Lamar Valley rijden. In de Lamar Valley zouden vaak veel bizons voorkomen. Al snel zien we er enkele. Snel stoppen en foto’s maken. Dan weer verder. Even verderop bij een parkeerplaatsje stoppen we even omdat we in de verte een hele kudde bizons zien. Tussen ons en de bizons stroomt de Lamar River. We lopen in de richting van de rivier en we hebben geluk. De bizons zijn ook op weg naar de rivier. En zo komen we redelijk dicht in de buurt van de kudde. Het fototoestel wordt flink aan het werk gezet. We rijden verder en zien even later weer enkele bizons, maar nu heel dicht bij de weg. Het lijkt maar niet op te houden, want even later stoppen we bij een parkeerplaatsje waar een hele rits mensen staan met enorme verrekijkers. We stoppen en vragen aan een man waar hij naar staat te kijken, want wij zien alleen een kudde bizons die nog heel ver weg zijn. Bizons hadden we net al heel dichtbij gezien. Daar heb je dus niet zo’n dure verrekijker voor nodig. De man vertelt dat hij naar enkele wolven aan het kijken is. Kijk maar door de kijker zegt hij. De kijker op het statief is van superkwaliteit en we zien inderdaad een wolf. Wow, dat is gaaf. De man laat ons nog meer wolven zien. Walter maakt met de telelens een foto van de plek waarvan hij denkt dat daar de wolf loopt. Vanavond kunnen we de foto digitaal uitvergroten en dan zien of het is gelukt. Zo superscherp en kraakhelder als door de kijker van de man zal de foto wel niet zijn. We bedanken de man dat we door zijn kijker mochten kijken en voor zijn uitleg over de wolven. We hebben echt iets heel bijzonders gezien. We rijden door naar Tower Fall. Dit is een kleine waterval die een beetje tegenvalt. Dan rijden we verder naar Mammoth Hot Springs. Daar is een superchique restaurant en een cafetaria. Het is er echter knetterdruk. We zijn zeker 10 minuten bezig om een parkeerplaats te vinden. Als dat gelukt is willen we wat gaan eten. We hebben geen zin en tijd voor het restaurant en kiezen voor het cafetaria. Daar staat de rij voor het bestellen echter bijna buiten. We besluiten om in de General Storen een hotdog te kopen en deze in de auto op te eten. Buiten is het te koud. Dan gaan we de hot spring bezoeken. We wandelen over boardwalks en trappen en zien de dampen van het kokende water opstijgen. Omdat er geen zon is zijn de kleuren van de bassins enigszins flets. Dan door naar de Norris Geyser Basin. Onderweg is er plots een file. Als dat gebeurt in het park is er waarschijnlijk een beer gespot. En inderdaad, tussen de struiken ziet Walter een beer. Snel proberen foto’s te maken. Anne-Marie rijdt en ze moet van de aanwezige ranger doorrijden. De foto’s zijn daarom niet geweldig. Als we aankomen bij Norris Geyser Basin moeten we opnieuw zoeken naar een parkeerplaats. Als we die gevonden hebben gaat het regenen. We wachten even af en de bui drijft gelukkig snel over. Er zijn hier verschillende geisers, maar de meest bekende is de Steamboot Geyser. Dit is de grootste actieve geyser ter wereld. Hij spuit bijna 100 meter hoog. Het is alleen totaal onvoorspelbaar wanneer hij spuit. De laatste grote uitbarsting was op 3 september 2014. Kleine uitbarstingen komen iedere 3 tot 12 minuten voor.
Onze volgende stop is bij de Grand Canyon van Yellowstone. Gelet op de tijd maken we er maar één stop. Bij Artist Point hebben we een prachtig uitzicht over de vallei en de Upper Falls. Vervolgens rijden we via Hayden Valley naar onze lodge. We moeten onderweg nog een keer stoppen voor een overstekende kudde bizons. Het blijft bijzonder. In 2010 hebben we in Yellowstone twee bizons gezien en nu vele kuddes. Onze cabin is vlak bij het Yellowstone Lake gelegen. Als we inchecken vertelt de dame achter de balie dat het vannacht wel koud zal worden. Misschien zal er zelfs wel sneeuw vallen. Onze cabin is klein, eenvoudig, maar wel heel gezellig. Het bed is niet breder dan zo’n 1,20 meter, dus we zullen elkaar vannacht wel warm houden. We eten een hapje in het cafetaria en gaan dan naar onze cabin. Vlak bij het meer staan overigens enkele bizons te grazen. Het kan niet op dus. Terug in de cabin leest Anne-Marie verder in haar boek en schrijft Walter het verslag. En de foto van de wolf? Als de foto digitaal is vergroot is hij niet zo scherp, maar we herkennen wel de wolf die we deze ochtend haarscherp door de verrekijker hebben gezien. We hebben op deze plaats helaas geen wifi. We hebben zelfs geen telefoonbereik. We kunnen het verslag en de foto’s vandaag dus niet uploaden. Misschien morgen…..
Maar ondanks het wat mindere weer, hebben we een geweldige dag gehad. Yellowstone is op sommige plaatsen erg druk, maar het is een supermooi park. We hebben er enorm van genoten van de prachtige natuur en de vele dieren.