Azoren - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Walter - WaarBenJij.nu Azoren - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Walter - WaarBenJij.nu

Azoren

Door: AMenWalter

Blijf op de hoogte en volg Walter

30 Juni 2012 | Portugal, Lissabon

Vrijdag, 22 juni 2012

Om kwart voor drie loopt de wekker af. Snel douchen en aankleden. Henry en Jeroen zijn er al om kwart voor drie. Zij zijn dit soort tijden gewend, wij dus duidelijk niet. We komen mooi op tijd aan op Schiphol. Inchecken gaat vlot en ook de sequiritycheck gaat soepel. Het vliegtuig vertrekt strak op tijd om half zeven. We vliegen premium comfort class en hebben dus ruime plaatsen. We kunnen daardoor een beetje dutten, maar echt slapen wil niet lukken. Na een tussenstop op Texeira landen we om half elf op de luchthaven van Ponta Delgada. Het is dan in Nederland half een. Twee uur tijdsverschil dus.
We moeten even wachten op de bagage en kunnen daarna de auto ophalen. We waren één van de eerste met de bagage maar er staan toch al twee mensen voor ons bij Hertz. We moeten ongeveer tien minuten wachten en zijn dan aan de beurt. Achter ons staan inmiddels zo’n 25 mensen te wachten. We hebben weer mazzel gehad.
De routebeschrijving naar het hotel is vrij duidelijk. Onderweg zien we enorme veelheden hortensias naast de weg. Heel mooi, maar het is wel flink bewolkt en mistig.
Om half een betreden we onze hotelkamer. Mooie kamer, nette badkamer. Kortom prima.
Als we onze spullen hebben opgeborgen besluiten we om een hapje te gaan eten in Capelas. Het dorpje stelt niet veel voor en een restaurantje is niet zomaar gevonden. Wel een Spar. We doen enkele boodschappen en besluiten vervolgens maar om naar Ponta Delgada te rijden om iets te eten. Na een klein half uur parkeren we de auto op de boulevard van Ponta Delgada. De zon schijnt nu wel en het is zo’n 25 graden. Heerlijk! We eten een hamburger op een terrasje en wandelen daarna even door het stadje, Leuk, gezellig stadje. We halen wat info op bij de lokale VVV en belanden bij een standje waar we een boottochtje voor woensdag boeken om walvissen en dolfijnen te spotten.
Nog even rondwandelen en dan terug naar het hotel. Even douchen en dan om zeven uur dineren in het hotel. Na het eten kijken we op de kamer naar Duitsland-Griekenland. De Duitsers winnen natuurlijk. Anne-Marie slaapt dan al. Walter leest nog even en geeft zich dan ook over.

Zaterdag, 23 juni 2012
We slapen uit tot half negen. Wassen, aankleden en dan ontbijten. Ontbijt is prima. Ongelofelijk dat er mensen op Zoover klagen over dit ontbijt. Na het ontbijt rijden we met de auto naar Sete Cidades. Hier liggen twee meren in een grote vulkanische krater. Één meer is groen en het andere blauw. Met behulp van het navigatieprogramma Navfree op mijn smartphone proberen we de weg te vinden. Dat lukt wel, maar de route wordt wel erg toeristisch. Op een heel stijl weggetje heeft een lokale boer zo veel koeienstront achtergelaten dat de weg spiegelglad is geworden. Met veel pijn en moeite komen we boven. Een andere handicap is de dichte mist. Op sommige plaatsen kunnen we maar enkele tientallen meters voor ons uit kijken. Als we bij het uitzichtpunt over de twee meren komen zien we dan ook niets anders dan een dikke mist. We rijden naar beneden en daar is het iets beter. We hadden het plan om hier te wandelen, maar met deze dikke mist zien we er van af. We besluiten om weer naar Ponta Delgada te rijden. We lunchen in een grote shopping mall en lopen even door de winkels. Daarna rijden we weer naar de boulevard. Het is hier prachtig weer. Zon, bauwe lucht en 25 graden. Heerlijk. We hebben onze zwemkleding bij ons en besluiten naar het zwembad te gaan. Lekker zwemmen, lezen en relaxen. We blijven hangen tot na zes uur en gaan dan een hapje eten. We vinden een leuk restaurantje aan het water en genieten van de prima maaltijd. Op de achtergrond strijden Spanje en Frankrijk om een plaats in de halve finale. Rond acht uur zijn we terug in het hotel. Hier is het nog steeds zwaar bewolkt. De mist is iets minder. Hopelijk morgen helemaal weg. We zien Spanje nog net winnen, lezen nog even en gaan dan slapen.

Zondag, 24 juni 2012
Na het ontbijt gaan we een autotocht maken uit ons reisgidsje, maar dan anders. We rijden oostwaards langs de noordkust van het eiland. We passeren Ribeira Grande en verlaten even verderop de harde weg. We maken een stop bij een vuurtoren en kijken even verderop of we in zee kunnen zwemmen. Het weer is hier namelijk prachtig; veel zon en 30 graden. Volgens de reisgids zijn er gevaarlijke stromingen, dus het zwemmen slaan we over. We rijden door naar Porto Formosa waar we stoppen voor de lunch. Grappig restaurantje waar het leuk zitten is. Onder het eten besluiten we om door te rijden naar Furnas. Onderweg stoppen we bij een theefabriek waar we even rondkijken, een kopje thee drinken en de lokale thee kopen. Er start bij de fabriek een wandeling van ongeveer 2 uur. Misschien iets voor de komende week. We rijden door naar Furnas, waar het weer flink bewolkt, mistig en ongeveer 23 graden is. We maken eerst een stop bij de warmwaterbronnen bij het meer. De aardkorst is hier zo dun dat we het water zien borrelen en de stoom uit de grond komt. Leuk! Daarna door naar het park Terra Nostra. Hier is een warmwaterbron die een heel oud zwembad verwarmd. Gemiddelde watertemperatuur is 37 graden. Er zit zo veel ijzer in het water dat het water helemaal okerkleurig is. Dat nodigt niet uit tot zwemmen, maar eenmaal in het water is het heerlijk. Een groot zwembad met badwatertemperatuur. Heerlijk! Groot nadedel is dat zwemkleding en handdoeken helemaal grauwgeel kleuren.
We rijden naar Ponta Delgada waar we het grote winkelcentrum opzoeken. We vinden hier een gratis hotspot en kunnen Whatsappen met Lonneke. De techniek staat voor niets. In de wasserette laten we onze zwemkleding wassen en ondertussen eten we in een leuk Italiaans restaurant, waar we de wedstrijd Italie-Engeland op tv zien. Na het eten halen we onze was op en aan terug naar ons hotel. De strafschoppen tussen Engeland en Italie zijn inmiddels in het voordeel van Italie beslist. We lezen nog even en gaan dan slapen.

Maandag, 25 juni 2012
Na het ontbijt rijden we naar Mosteiros. Daar zijn volgens de reisgids natuurlijke zwembaden aan zee. De zon schijnt, maar het is ‘maar’ 22 graden en de golven zijn hoog. De natuurlijke zwembaden nodigen niet echt uit, maar het uitzicht is mooi. De wandelroute die hier in de buurt begint is afgesloten. We rijden naar het uitzichtpunt over de twee meren bij Sete Cidades, maar net als zaterdag is het ook nu weer te mistig om ook maar iets te zien. We besluiten daarom om weer naar Ponta Delgada te rijden. Daar aangekomen schijnt de zon weer en de thermometer geeft 26 graden aan. Prettig weer dus. We lunchen aan de haven en gaan weer naar het zwembad. Lekker lezen op een bedje en zwemmen in het zoute zwembad. Rond zeven uur dineren we aan de haven en rijden daarna terug naar het hotel. Onderweg weer dikke mist.
In het hotel even schrijven voor dit verslag en daarna nog even een filmpje op de laptop. Daarna lekker slapen.

Dinsdag 26 juni 2012
Het heeft vannacht geregend. Als we opstaan schijnt echter de zon, de laaghangende bewolking is verdwenen en het waait niet meer. Met andere woorden het is plotseling een stuk beter weer. We gokken er op dat ook de laaghangende bewolking boven de meren bij Sete Cidades is opgetrokken. Bij de Spar kopen we chocoladebroodjes en een paar flesjes water om tussen de midfag te eten. We kiezen weer voor de smalle weggetjes binnendoor en hopen dat ze niet meer zo glad zijn. Bij het strontgedeelte aangekomen lijkt het echter of de boer zijn best heeft gedaan om zoveel mogelijk stront op de weg te krijgen. Het stijle stuk kunnen we alleen in de eerste versnelling nemen. We doen dat zo beheerst mogelijk, maar de weg is zo glad dat de wielen beginnen te slippen en we tot stilstand komen. Langzaam begint de auto achteruit te glijden. We kunnen hem gelukkig recht houden en komen heelhuids tot stilstand voor het strontgedeelte. Er zit niets anders op dan terug. Keren is op de smalle weg niet mogelijk, dus een paar honderd meter achteruit op het smalle, stijle, bochtige weggetje. We overleven het echter. Dan maar een andere, iets langere route. Nu de bewolking en de mist zijn verdwenen zien we pas goed hoe mooi het eiland is. Prachtige vergezichten over de groene velden, volop kleurige hortensias en bijna overal zicht op de oceaan. Bij het uitzichtpunt over de twee meren stoppen we en krijgen we eindelijk het uitzicht waar we op hadden gehoopt. Het is prachtig. Het ene meer helemaal groen en het andere blauw. En dat terwijl ze met elkaar verbonden zijn. We gaan weer rijden en maken onderweg een fotostop bij een mooi meertje en bij enkele prachtige uitzichtpunten. Rond twee uur zijn we bij de theefabriek waar we zondag zijn geweest. Nu zijn we hier echter niet voor de theefabriek, maar voor de wandeling. We eten eerst onze chocoladebroodjes en gaan dan op pad. De route is zes kilometer en wordt aangeduid als ‘easy’. Het pad gaat echter zo’n 3,5 kilometer alleen maar bergop. Best wel pittig dus. Het is bovendien bijna dertig graden en de zon laat zich nu goed voelen. De uitzichten zijn echter supermooi en ook hier weer volop in bloei staande hortensias. We dopen het eiland om tot Isla Hortensia. Na een kleine anderhalf uur klimmen komen we boij een uitzichtpunt waar we enkele foto’s maken. We nemen ons laatste broodje en gaan weer afdalen. Volgens de kaart is de terugweg anders, maar de routepaaltjes zijn erg moeilijk te volgen. We belanden bij een boer in de wei en zijn hond oogt niet erg vriendelijk. De boer helpt ons echter weer op pad. Na twee en een half uur wandelen zijn we terug bij de auto. We kopen een lekkere koude cola bij de theefabriek en rijden vervolgens richting Ponta Formosa. We kunnen ons van zondag herrinneren dat daar een strandje moet zijn. We kunnen de auto vlak bij het strandje parkeren. Het strand en het zeewater zijn geweldig en is prachtig gelegen tussen de rotsen.. Het wat donkere zandstrand is heerlijk om te liggen en het zeewater, of eigenlijk oceaanwater is kraakhelder en geweldig om in te zwemmen. Helemaal niet koud, maar wel lekker om in af te koelen na de inspannende wandeling. Er is bij het strand een leuk restaurantje en we besluiten om daar te gaan eten. Het eten is heerlijk, het uitzicht over het strand en de oceaan is geweldig. Dit strand staat niet in de reisgidsen vermeld en dat moet eigenlijk zo maar blijven. Bovendien; een biertje en een cola samen voor € 2,50 en dat op zo’n toplokatie. Geweldig toch. Na het eten rijden we terug naar het hotel. Lekker effe douchen en samen nog een filmpje kijken. Dan lekker slapen.

Woensdag, 27 juni 2012
Na het ontbijt hangen we nog even op de kamer. Aan het eind van de ochtend rijden we naar Ponta Delgada. We gaan vandaag met een boot de zee op om dolfijnen en walvissen te spotten. We krijgen eerst een inleidend verhaaltje te horen van Miranda, een nederlandse zee-biologe. Daarna regenjas aan, zwemvest aan en dan naar de boot. Een grote rubberboot, een zogenaamde zodiac. We waren een beetje angstig om zeeziek te worden, maar dast valt gelukkig erg mee. Anne-Marie is een klein beetje misselijk als de boot stil ligt. Maar we beginnen met heel hard de oceaan op te varen. Het water spat ons om de oren, de regenjas is geen luxe, en door de grote snelheid is het best fris. Na een klein uurtje varen zien we dolfijnen. Volgens Miranda zijn het common dolphins, ofwel gewone dolfijnen. Eerst zien we er maar enkele, maar het lijken ere steeds meer te worden. Ze zwemmen met de boot mee en af en toe springen ze hoog boven het water uit. Geweldig! De fototoestellen maken overuren. Plotseling ziet Miaranda nog andere dolfijnen. Striped dolpins, in het nederlands gestreepte dolfijnen. Dankzij de uitleg van Miranda zien we de verschillen. Na ruim de tijd te hebben gehad om de dolfijnen aan beide zijden van de boot te zien varen we naar een andere plek. Hier zien we de bottlenose dolphin. In het Nederlands heet deze soort een tuimelaar. Deze grote dolfijn kennen we van het dolfinarium. We zien dat andere toeristen met wetsuits en duikbrillen het water in gaan om de dolfijnen ook onder water te bekijken. De dolfijnen lijken get allemaal prima te vinden en zwemmen met de boten mee. Om vijf uur zijn we terug in de haven. Vanwege onze angst om zeeziek te worden hebben we de lunch overgeslagen en we hebben nu best wel trek. We gaan eten bij Mc Donalds en kunnen dankzij de gratis wifi een kort filmpje van de dolfijnen naar Lonneke whatsappen. We zijn om kwart voor zeven terug in ons hotel. Precies op tijd voor de halve finale tussen Portugal en Spanje. We hadden nog overwogen om de wedstrijd ergens in een cafeetje te kijken, maar het voetbal lijkt hier niet zo erg te leven.
We hebben op de hotelkamer een briefje van Arke gekregen. Onze terugvlucht vrijdag is enkele uren later dan oorspronkelijk gepland. Lastig, want onze planning om met de trein naar Eindhoven te reizen valt hiermee in duigen. We bellen Henry, maar die heeft geen tijd: te druk met zijn nieuwe vriendin. Dan maar Lonneke proberen. Als oma vrijdagavond kan oppassen komt ze ons halen. Ze belt morgen terug. We zien Spanje na strafschoppen winnen van Portugal. Christiano Ronaldo baalt en wij zijn ook teleurgesteld, want we waren nu natuurlijke een beetje voor Portugal. We kijken nog een aflevering van CSI op de laptop en gaan dan slapen.

Donderdag, 28 juni 2012
Na het ontbijt kijken we op internet hoe laat de treinen vanuit schiphol vertrekken. De laatste trein die Eindhoven gaat halen vertrekt om 10.30 uur. Als we om 8.55 uur landen moeten we gemakkelijk met de trein in Eindhoven kunnen komen. We sturen daarom een sms-je naar Stephan of hij ons wat later kan komen halen dan gepland. Dan hoeft Lonneke ons niet te komen halen.
Het is vandaag niet zo warm als de afgelopen dagen. We besluiten om met de auto naar de ostzijde van het eiland te rijden. Dit deel hebben we nog niet gezien. We zien in de loop van de dag wel wat we gaan doen. Anne-Marie wil eerst naar een keramiekshop in Lagoa. Het valt een beetje tegen en we rijden snel weer oostwaarts. We maken een stop bij een strandje bij Agua de Alto waar we even wat drinken. De prachtige weg leidt ons vervolgens een stukje het binnenland in en we passeren het meer van Furnas. In het plaatsje Povoacao maken we een lunchstop. Heteten is prima, maar het restaurantje is een beetje ongezellig. We vervolgen onze weg naar het oostelijk gedeelte van het eiland. Het kronkelweggetje leidt ons van het ene uitzichtpunt naar het andere en we genieten dus volop van deze route. Vanaf Nordeste ligt er naar het westen een nieuwe, vrij rechte weg. Landschappelijk minder mooi, maar we kunnen het gaspedaal even indrukken. Rond vier uur zijn we bij Porto Formoso waar we weer stoppen bij het mooie strandje. We nemen een drankje op het terrasje en genieten van het uitzicht over de zee welke vandaag behoorlijk wild en onstuimig is. We bellen even met Stephan en die vindt het geen probleem dat het vrijdag wat later wordt dan aanvankelijk gepland. We informeren ook Lonneke nog dat ze ons dus toch niet hoeft te komen halen. Na nog een drankje en een ijsje stappen we weer in de auto. We rijden naar Ponta Delgada. Bij een autowasserette spoelen we de koeienstront van de auto af zodat we deze morgen conform de verhuurvoorwaarden weer schoon kunnen inleveren. Daarna rijden we naar de haven voor het laatste avondmaal. Het is inmiddels afgekoeld naar zo’n 18 graden en het is behoorlijk fris op het terras. We krijgen dekentjes tegen de kou, maar het is toch niet echt prettig zitten. Het eten valt ook een beetje tegen. Bij de halve finale tussen Duitsland en Italie is het binnen een half uur 2-0 voor Italie. Het is dus wel leuk om de twee Duitsers met voetbalshirt die twee tafeltjes bij ons vandaan zitten te plagen door bij ieder doelpunt ijverig te juichen. Als we klaar zijn met eten rijden we echter terug naar ons hotel. We zien nog dat de Duitsers 2-1 maken, maar dat Italie naar de finale gaat. We kijken nog een aflevering van CSI op de laptop en gaan dan slapen.

Vrijdag, 29 juni 2012

Doordat de vlucht is vertraagd hoeven we niet extra vroeg op te staan. We pakken onze spulletjes in, gaan ontbijten en lezen dan nog even voordat we naar de luchthaven gaan. Tegen elf uur verlaten we het hotel en rijden richting luchthaven. We tanken de auto af en leveren deze vervolgens bij de verhuurder in. Alles ok. We zijn wat vroeg, maar kunnen toch al inchecken. Even winkeltjes kijken, nog wat drinken en dan door de sequiritycheck en naar de gate. Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd. De Premium Comfort Class is ook u weer erg prettig. Volop beenruimte en lekker gratis eten en drinken. We hebben wind mee en we landen een half uur eerder dan gepland. Op Schiphol is het echter weer erg lang wachten op de bagage. We hebben om kwart over negen de trein en sturen Stephan al vast een sms-je. Om kwart over elf zijn we in Endhoven. Stephan is precies op tijd. Om half twaalf zijn we thuis. Heerlijke vakantie gehad. Alleen zoals altijd natuurlijk veel te kort.