Woensdag, 16 juli 2014 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu Woensdag, 16 juli 2014 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu

Woensdag, 16 juli 2014

Door: Walter

Blijf op de hoogte en volg Walter

19 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

We worden voor de eerste keer om 5 uur wakker. We draaien ons een keer om en slapen weer in. Om zeven uur zijn we echt klaar met slapen. We doen lekker op ons gemak. Als we onszelf gewassen en aangekleed hebben gaan we weer ontbijten bij hetzelfde zaakje als gisteren. We zijn nu wat later dan gisteren en het is er erg druk. De broodjes zijn dan ook erg lekker. Na het ontbijt lopen we naar het Museum of Natural History. Als we daar aankomen is het half tien. Het museum gaat pas om 10 uur open. Hoewel het ook vandaag weer bewolkt is zien we dat de bewolking veel hoger hangt dan gisteren. We besluiten daarom om naar het Rockefeller Centre te gaan om daar te genieten van het uitzicht vanaf Top of the Rock.
De weg naar boven is lang. Eerst in de rij voor een kaartje. Dan in de rij voor de eerste lift. Vervolgens in de rij voor de sequritycheck. En vervolgens weer in de rij voor de tweede lift.
Deze tweede lift brengt ons van de 1e etage naar de 67e etage in iets meer dan 1 minuut. De oren ploppen. Vanaf de 67e etage hebben we een prachtig uitzicht over Manhattan. We staan echter achter glas. We kunnen met de trap nog twee etages hoger. Dan staan we echt op het dak en kunnen we over het glas heen kijken. Hoewel het niet super helder is kunnen we heel Manhattan zien. We zien Central Park en het Museum of Natural History, waar we een uurtje geleden stonden. We zien een gebouw waarvan we denken dat het ons hotel is. Aan de andere kant zien we het Empire State Building en het gebouw waarvan veel mensen denken dat het het Empire State Building is: het Chrysler Building. Veel verder zien we de nieuwe Freedom Tower. Een klein stukje verder op een eilandje in het water het Vrijheidsbeeld. Als we naar beneden kijken zien we kleine speelgoedautootjes door de straten rijden en als we goed kijken zien we ook hele kleine mensjes. Vijftien jaar geleden stonden we op het World Trade Centre. We stonden toen op de 110e etage. Een heel stuk hoger dus dan de 69e etage waar we nu staan. Maar ook vandaag is het helemaal geweldig. We lopen nog een enkele keer rond en gaan dan weer naar beneden. Bij de uitgang van de lift is uiteraard de souvenirshop. Anne-Marie koopt een souvenirtje voor thuis en dan gaan we het enorme gebouw weer uit. We lopen naar Times Square en stappen daar in de metro. Met de metro gaan we terug naar het Museum of Natural History. We kunnen voor een kaartje in een enorme rij gaan staan, maar we kunnen ook een kaartje kopen bij een machine. Daar zijn we direct aan de beurt. Dat is dus niet zo moeilijk kiezen. We besluiten om eerst een hapje te eten. Tijdens de lunch kijken we wat we allemaal willen zien. Het is in het museum enorm druk. Vooral heel veel kinderen. De enorme drukte zorgt er voor dat we het na zo’n anderhalf uur wel hebben gezien. Misschien was het te druk, misschien hadden we er te veel van verwacht, misschien zijn we ook wel heel erg verwend, ik weet het niet, maar we vonden het een beetje tegenvallen. Als we het museum uitlopen en de straat oversteken wandelen we zo Central Park binnen. Binnen een minuut zijn de geluiden van de stad verdwenen en wanen we ons midden in de natuur. We lopen naar het midden van het park en komen uit bij het Central Park Boathouse. We gaan op het terras aan het water zitten. De drankjes zijn misschien wel wat aan de dure kant, maar de locatie is helemaal top. De bewolking is opengebroken en we genieten van de eerste zon tijdens deze vakantie. Dit terras komt overigens ook voor in een aflevering van “Sex and the city”. Carry en Big vallen hier samen in het water. Wij besluiten maar om op het droge te blijven. Na een uurtje op dit fantastische terras lopen we het park weer uit en stappen in de metro. Vlak bij Bryant Park stappen we weer uit. Een klein stukje lopen en we zijn weer in Bryant Park. Gisteren stonden we hier met een aantal lotgenoten te schuilen voor een hevig onweer, vandaag genieten we met een groot aantal toeristen en New-Yorkers van dit prachtige parkje midden tussen de torenflats. We hebben inmiddels honger gekregen en we zien aan de rand van het park een mooi terras. Even niet te veel naar de prijzen op de menukaart kijken en gewoon bestellen. Het is tenslotte vakantie. Na het eten gaan we nog even lekker in het gras van Bryant Park liggen. Daarna wandelen we weer naar de metro en gaan terug naar ons hotel. We zijn erg moe, maar helemaal voldaan. Walter is te moe om het verslag te schrijven, dat zal pas gebeuren op vrijdag, helaas.
We kijken nog een aflevering van “Sex and the City” op de laptop en vallen daarna snel in slaap.