Vrijdag, 18 juli 2014 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu Vrijdag, 18 juli 2014 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Walter - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 18 juli 2014

Door: Walter

Blijf op de hoogte en volg Walter

19 Juli 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vrijdag, 18 juli 2014
We staan rond zeven op. We hebben gisteren cornflakes en melk gehaald in een klein supermarktje naast ons hotel, dus we ontbijten op de kamer. Vandaag gaan we de highlights van Washington bezoeken. We gaan als eerste naar het Capitool. Vanwege de afstand nemen we hiervoor de metro. Het viel ons gisteren al op dat de metro veel nieuwer en schoner is dan in New York. Ook de treinstellen zijn schoon en netjes. We zien dat ook de zakenlui met de metro reizen. We stappen vlak bij het Capitool uit. Tien minuutjes lopen en we zijn er. We hebben via internet een tour geboekt. De gids leidt ons door enkele openbare gebouwen en vertelt vooral over de vele standbeelden in het gebouw. De tour valt een beetje tegen. Na afloop mogen we ook nog naar het huis van afgevaardigden. We moeten dan wel eerst een apart toegangsbewijs ophalen bij onze afgevaardigde. Die hebben we dus niet. Voor buitenlanders is een aparte balie waar we het kaartje kunnen ophalen. Als we ons fototoestel en onze telefoons hebben ingeleverd mogen we het huis van afgevaardigden binnen. Er heeft net een stemming plaatsgevonden en de ruimte loopt leeg. Toch is de ruimte wel gaaf om te zien. We herkennen het van de tv. In deze ruimte spreekt de president jaarlijks de State of de Union uit. Deze is vergelijkbaar met onze Prinsjesdag. Toch nog een leuk einde aan onze tour door het Capitool. We lunchen in het restaurant van het Capitool. Het is net een bedrijfskantine, maar er is enorm veelkeuze en het eten smaakt erg goed.
Vanuit het Capitool lopen we naar de National Archives. In dit gebouw bekijken we de originele Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring, de Grondwet van de Verenigde Saten en de Bill of Rights. Foto’s maken is echter verboden en de bewaking staat er met zijn neus boven op. Vervolgens lopen we via het Smithsonian Castle en het Washington Monument naar het Vietnam Memorial. Op een zwarte muur staan de namen van 55.000 gesneuvelde Amerikaanse militairen tijdens de Vietnam oorlog. Nergens wordt echter melding gemaakt van 3 miljoen gesneuvelde Vietnamezen. Verder zien we het Vietnam Women’s Memorial, het standbeeld van de Three Soldiers en het Korean War Memorial. We eindigen bij het Lincoln Memorial. Dan hebben we het helemaal gehad. Het is warm, we zijn moe en de voeten doen zeer. We moeten echter nog een stukje terug lopen naar het hotel. Tegen vier uur komen we daar aan. Anne-Marie gaat even op bed liggen en valt spontaan in slaap. Walter gaat de administratie bijwerken. De uitgaven worden genoteerd in een excelsheet, de foto’s worden gekopieerd naar de laptop en vervolgens wordt de achterstand in verslagen weggewerkt.
We dineren in het restaurant van het hotel. Helemaal prima. Na het eten zien we op tv het laatste nieuws over het neergeschoten vliegtuig. Het is nog steeds de hele avond het breaking news. We kijken nog een aflevering van Sex and the city en gaan dan slapen. De vier dagen in de twee grote steden waren geweldig, maar wel heel vermoeiend.

• 20 Juli 2014 - 16:25

Lonneke:

Hey Globetrotters, Ik mis de beloofde foto. Hahaaaaa......